strategija konkurencinis pranasumas

Jūs turite konkurencinį pranašumą. Išsitraukite jį iš stalčiaus

Autorius: Giedrius Keraitis

Strategija, 2016 12 13

Iš pradžių buvo tamsa. Mes ėjome į darbą, dirbome gerai arba blogai, po to grįždavome namo. Mums nereikėjo galvoti apie tikslus, asmeninius vertinimus. Nežinojome, kas yra EBITDA, atlyginimas buvo fiksuotas, o gyvenimas paprastas.

Tada Lietuvos verslo padangėje nušvito pirmi šviesos spinduliai. Mūsų bosai įgijo patirties tarptautinėse kompanijose, pradėjo rengti biudžetus, nustatinėti finansinius tikslus. Jeigu pasisekdavo ir pasiekdavome pelno tikslus, metų pabaigoje gaudavome 13-tą atlyginimą ir patirdavome vartojimo džiaugsmą.

Deja, ne visada pasisekdavo. Dar blogiau, kad nežinojome, kodėl nepasisekė. Supratome, kad norint pasiekti tikslą, neužtenka jį nusistatyti. Reikia dar ir kad įmonė dirbtų efektyviai. Čia mes suradome tikrą panacėją – visų verslo procesų optimizavimo sprendimą – LEAN. Beveik nemokamai už ES pinigus. Pasiūlymas, kurio neįmanoma atsisakyti. Nors dabar mes jau gyvename LEAN verslo eroje, tačiau iššūkių versle nemažėja, o daugėja, ir konkuruoti mums nė kiek nelengviau.

Priežastis ta, kad bet kokia verslo technologija (kaip ir LEAN) yra efektyvi tik tol, kol ja nepradeda naudotis mūsų konkurentai.

Supratome, kad procesų efektyvumas yra verslo higiena, kuri savaime neužtikrina pelningo augimo. Pelningą augimą gali užtikrinti tik konkurencingas verslas. Tuomet mes prisiminėme strategiją – instrumentą, kuris atsako, kaip verslui išnaudoti esamus konkurencinius privalumus ir sukurti naujus. Už dar likusius ES pinigus puolėme samdyti konsultantus ir rengti strategijas. Dažniausiai strategijos buvo rengiamos strateginėse sesijose, kuriose  konsultantai, paprastai neturintys praktinės patirties, tačiau puikiai mokantys užduoti teisingus klausimus, drauge su vadovų grupe bandydavo išgryninti įmonės viziją, misiją, vertybes ar padaryti SWOT analizę. Iš karto po tokių sesijų jausmas būdavo geras. Nusistatydavom kryptį, tikslus, geriau pažindavom kolegas, atrasdavome daugiau aiškumo, o pavaikščioję ant žarijų (dažnai tokios sesijos būdavo su darbuotojų motyvavimo elementais) – daugiau pasitikėjimo savimi. Tačiau po to vėl pasinerdavome į kasdienius darbus, o brangios strategijos likdavo dūlėti vadovų stalčiuose. Žiūrint į dūlančią strategiją, vadovą apninka niūrios mintys – lyg ir susitarėm visi, o niekas nevyksta. Kas dėl to kaltas? Gal konsultantai, iš kurių gavom ne tokį rezultatą, kokio tikėjomės? Gal nekompetetingi darbuotojai? O gal aš – vadovas, nes nesugebu atsirinkti ir motyvuoti savo darbuotojų, kad šie parengtų ir įgyvendintų strategiją. O gal strategija yra niekam tikęs, praktinės naudos nesuteikiantis instrumentas?

Pradeda atrodyti, kad vėl grįžtame į chaosą ir tamsos amžių. Kokios nesėkmės priežastys ir ką daryti?

„Forbes“ teigia, kad tik 10% efektyviai suformuotų strategijų būna efektyviai įgyvendinamos. Yra 4 pagrindiniai barjerai, kurie įmonėms neleidžia efektyviai įgyvendinti strategijų:

1.    VIZIJOS-MISIJOS BARJERAS. Tik 5% darbuotojų supranta savo kompanijos strategiją.

2.    ŽMONIŲ BARJERAS. Tik 25% vadybininkų gauna atlyginimą, tiesiogiai susijusį su strategijos vykdymu.

3.    VADYBOS BARJERAS. 86% vadovų skiria mažiau kaip 1 valandą per mėnesį strategijai aptarti.

4.    RESURSŲ BARJERAS. 60% organizacijų nesieja biudžeto su strategija.

Norint įveikti šiuos barjerus ir pasiekti, kad strategija būtų realizuota, ją būtina paversti operatyvine veikla. Tam tikslui yra skirti 2 strategijos konvertavimo į operatyvinę veiklą instrumentai:

1.    Projektų valdymo instrumentas.

2.    Subalansuotų rodiklių sistema.

Projektų valdymo instrumentas

Norint sukurti konkurencinius pranašumus operatyvinės veiklos neužtenka. Reikalingi kompleksiniai pokyčiai. Tokiems pokyčiams įgyvendinti reikalingas projektų vadovas, komanda, planavimas ir kontrolė. Aišku, būna ir taip, kad vadovas paskiria atsakingą asmenį ir liepia daryti, o vėliau darymą vertina pagal savo vidinius lūkesčius. Lūkesčiams nepasiteisinus, darbuotoją atleidžia. Dirbant tokiu „kaubojišku“ principu, sėkmingai įgyvendinti projektą yra tokia pat tikimybė, kaip ir laimėti loterijoje. Jeigu nežinote, kaip įmonėje įsidiegti projektų portfelio valdymą ar jūsų patirtis buvo nesėkminga – pasisamdykite konsultantus. Šis instrumentas ne tik padės jums sėkmingai įgyvendinti įmonės strategiją, tačiau ir atskleis jūsų darbuotojų potencialą, padidins jų motyvaciją.

Subalansuotų rodiklių sistema

Tam, kad strategija būtų įgyvendinta, reikia kontroliuoti jos įgyvendinimą. Kontrolei reikalingi rodikliai su tikslais. Ne šiaip rodikliai, o tik tie rodikliai, kurie užtikrina jūsų norimą sukurti konkurencinį pranašumą rinkoje. Taip pat reikalingi žmonės, kurie būtų atsakingi už tuos rodiklius. Tą atlieka subalansuotų rodiklių sistema – vadybos instrumentas, kuris per paskutinius 75 metus turėjo didžiausią įtaką verslo vadybai. Jeigu nežinote, kaip įmonėje įsidiegti subalansuotų rodiklių sistemą, galite gilinti savo žinias (amazon.com yra daugiau kaip 4000 knygų šia tema) arba pasisamdyti verslo konsultantus, turinčius sėkmingos praktinės patirties diegime. Subalansuoti rodikliai pavers jūsų strategiją operatyvine veikla ir išspręs visus jos įgyvendinimo barjerus.

Išvada

Įmonės vadovu dirbti nėra lengva, tačiau yra paprasta. Paprastumas glūdi tame, kad jūs kaip vadovas turėtumėte savo laiką ir energiją koncentruoti tik 3 funkcijoms:

1.    Parengti įmonės strategiją (bei kasmet ją atnaujinti).

2.    Atrinkti žmones, turinčius gebėjimus ir motyvaciją įgyvendinti strategiją.

3.    Įdiegti vadybos sprendimus, kurie kontroliuotų strategijos įgyvendinimą: subalansuotų rodiklių sistemą ir projektų portfelio valdymą.

Tikriausiai mintyse jau protestuojate, galvodami apie vadovui tenkantį kasdieninį operatyvinį darbą, darbuotojų koučingą ir panašius dalykus, tačiau sutikite, kad didelė dalis chaoso, darbuotojų nepasitenkinimo, motyvacijos stokos įmonėse atsiranda dėl nekokybiškos vadybos arba jos nebuvimo. Taip pat dėl to, kad jūs galbūt dirbate ne savo darbą ir kitiems neleidžiate dirbti savojo.

Summary
Jūs turite konkurencinį pranašumą. Išsitraukite jį iš stalčiaus
Article Name
Jūs turite konkurencinį pranašumą. Išsitraukite jį iš stalčiaus
Description
„Forbes“ teigia, kad tik 10% efektyviai suformuotų strategijų būna efektyviai įgyvendinamos. Yra 4 pagrindiniai barjerai, kurie įmonėms neleidžia efektyviai įgyvendinti strategijų.
Author
Publisher Name
Mažeika ir Partneriai
Publisher Logo

Kitos įžvalgos:

Strategija

2020 07 16

Krizė yra metas užduoti strateginį klausimą: kaip keisti verslą, kad jis būtų reikalingas

Ar ir toliau verta važiuoti prieš traukinį? Ar ir toliau verta stengtis išsaugoti verslą, kuris ir taip jau…

Vadyba

2020 06 10

„Boso valanda su S. Jovaišu”: vadovaujantis partneris Gintautas Mažeika

UAB "Mažeika ir partneriai" vadovaujantis partneris Gintautas Mažeika apie verslo savininkų ir vadovų elgesį krizės metu: laimi šaltas…

Tiekimo grandinė

2020 06 09

Naujos problemos – šansas drąsioms idėjoms

Kad keletas visuotinio užsidarymo namuose mėnesių negrįžtamai pakeis didelės dalies vartotojų įpročius sutaria dauguma verslo specialistų, apie dėl…

Tiekimo grandinė

2020 06 09

Netikėtos galimybės išbandymų metu – ar jos virs ilgalaike sėkme?

Ekonomikos sukrėtimai be įvairiausių išbandymų jos dalyviams įdomūs ir tuo, kad suformuoja netikėtas galimybes. Dabartinis laikotarpis – ne…

Vadyba

2020 04 20

Kaip mikroorganizmas galutinai skaitmenizuos verslo pasaulį

Be ekonominės krizės pranašavimo, tampa aišku ir tai, kad COVID-19 radikaliai paspartins skaitmeninės ateities įsigalėjimą. Ne vienam norinčiam…

Vadyba

2020 04 20

Išgyventi krizę nepakanka – metas ja pasinaudoti

Kas yra sunkiausia verslo savininkui ir vadovui užklupus žaibiškai krizei, kai dar regis vakar buvo tvirtinami objektyviais rodikliais…

Strategija

2020 03 24

Versle – kaip gamtoje: išliks geriausiai prisitaikę prie pokyčių

Nepaisant nežinomybės, kurią verslas patiria akistatoje su pasauline koronaviruso pandemija, į iškilusius ekonominius iššūkius turėtume žiūrėti kaip į…

Žmogiškieji ištekliai

2020 03 24

Lyderio iššūkis: kaip efektyviai komunikuoti su darbuotojais krizės metu?

Kas atsitinka krizės metu? Kylant nerimui ir stresui, pradeda dominuoti už emocijas atsakinga smegenų dalis, o pažinimas ir…

Vadyba

2020 03 24

Koronaviruso grėsmės akivaizdoje: 4 skubūs sprendimai Lietuvos verslui

Koronaviruso poveikis verslui įgauna vis didesnį mastą. Retėja keliaujančiųjų srautai oro uostuose, kelionių agentūros ir oro linijos atšaukia…