strategija konkurencinis pranasumas

Jūs turite konkurencinį pranašumą. Išsitraukite jį iš stalčiaus

Autorius: Giedrius Keraitis

Strategija, 2016 12 13

Iš pradžių buvo tamsa. Mes ėjome į darbą, dirbome gerai arba blogai, po to grįždavome namo. Mums nereikėjo galvoti apie tikslus, asmeninius vertinimus. Nežinojome, kas yra EBITDA, atlyginimas buvo fiksuotas, o gyvenimas paprastas.

Tada Lietuvos verslo padangėje nušvito pirmi šviesos spinduliai. Mūsų bosai įgijo patirties tarptautinėse kompanijose, pradėjo rengti biudžetus, nustatinėti finansinius tikslus. Jeigu pasisekdavo ir pasiekdavome pelno tikslus, metų pabaigoje gaudavome 13-tą atlyginimą ir patirdavome vartojimo džiaugsmą.

Deja, ne visada pasisekdavo. Dar blogiau, kad nežinojome, kodėl nepasisekė. Supratome, kad norint pasiekti tikslą, neužtenka jį nusistatyti. Reikia dar ir kad įmonė dirbtų efektyviai. Čia mes suradome tikrą panacėją – visų verslo procesų optimizavimo sprendimą – LEAN. Beveik nemokamai už ES pinigus. Pasiūlymas, kurio neįmanoma atsisakyti. Nors dabar mes jau gyvename LEAN verslo eroje, tačiau iššūkių versle nemažėja, o daugėja, ir konkuruoti mums nė kiek nelengviau.

Priežastis ta, kad bet kokia verslo technologija (kaip ir LEAN) yra efektyvi tik tol, kol ja nepradeda naudotis mūsų konkurentai.

Supratome, kad procesų efektyvumas yra verslo higiena, kuri savaime neužtikrina pelningo augimo. Pelningą augimą gali užtikrinti tik konkurencingas verslas. Tuomet mes prisiminėme strategiją – instrumentą, kuris atsako, kaip verslui išnaudoti esamus konkurencinius privalumus ir sukurti naujus. Už dar likusius ES pinigus puolėme samdyti konsultantus ir rengti strategijas. Dažniausiai strategijos buvo rengiamos strateginėse sesijose, kuriose  konsultantai, paprastai neturintys praktinės patirties, tačiau puikiai mokantys užduoti teisingus klausimus, drauge su vadovų grupe bandydavo išgryninti įmonės viziją, misiją, vertybes ar padaryti SWOT analizę. Iš karto po tokių sesijų jausmas būdavo geras. Nusistatydavom kryptį, tikslus, geriau pažindavom kolegas, atrasdavome daugiau aiškumo, o pavaikščioję ant žarijų (dažnai tokios sesijos būdavo su darbuotojų motyvavimo elementais) – daugiau pasitikėjimo savimi. Tačiau po to vėl pasinerdavome į kasdienius darbus, o brangios strategijos likdavo dūlėti vadovų stalčiuose. Žiūrint į dūlančią strategiją, vadovą apninka niūrios mintys – lyg ir susitarėm visi, o niekas nevyksta. Kas dėl to kaltas? Gal konsultantai, iš kurių gavom ne tokį rezultatą, kokio tikėjomės? Gal nekompetetingi darbuotojai? O gal aš – vadovas, nes nesugebu atsirinkti ir motyvuoti savo darbuotojų, kad šie parengtų ir įgyvendintų strategiją. O gal strategija yra niekam tikęs, praktinės naudos nesuteikiantis instrumentas?

Pradeda atrodyti, kad vėl grįžtame į chaosą ir tamsos amžių. Kokios nesėkmės priežastys ir ką daryti?

„Forbes“ teigia, kad tik 10% efektyviai suformuotų strategijų būna efektyviai įgyvendinamos. Yra 4 pagrindiniai barjerai, kurie įmonėms neleidžia efektyviai įgyvendinti strategijų:

1.    VIZIJOS-MISIJOS BARJERAS. Tik 5% darbuotojų supranta savo kompanijos strategiją.

2.    ŽMONIŲ BARJERAS. Tik 25% vadybininkų gauna atlyginimą, tiesiogiai susijusį su strategijos vykdymu.

3.    VADYBOS BARJERAS. 86% vadovų skiria mažiau kaip 1 valandą per mėnesį strategijai aptarti.

4.    RESURSŲ BARJERAS. 60% organizacijų nesieja biudžeto su strategija.

Norint įveikti šiuos barjerus ir pasiekti, kad strategija būtų realizuota, ją būtina paversti operatyvine veikla. Tam tikslui yra skirti 2 strategijos konvertavimo į operatyvinę veiklą instrumentai:

1.    Projektų valdymo instrumentas.

2.    Subalansuotų rodiklių sistema.

Projektų valdymo instrumentas

Norint sukurti konkurencinius pranašumus operatyvinės veiklos neužtenka. Reikalingi kompleksiniai pokyčiai. Tokiems pokyčiams įgyvendinti reikalingas projektų vadovas, komanda, planavimas ir kontrolė. Aišku, būna ir taip, kad vadovas paskiria atsakingą asmenį ir liepia daryti, o vėliau darymą vertina pagal savo vidinius lūkesčius. Lūkesčiams nepasiteisinus, darbuotoją atleidžia. Dirbant tokiu „kaubojišku“ principu, sėkmingai įgyvendinti projektą yra tokia pat tikimybė, kaip ir laimėti loterijoje. Jeigu nežinote, kaip įmonėje įsidiegti projektų portfelio valdymą ar jūsų patirtis buvo nesėkminga – pasisamdykite konsultantus. Šis instrumentas ne tik padės jums sėkmingai įgyvendinti įmonės strategiją, tačiau ir atskleis jūsų darbuotojų potencialą, padidins jų motyvaciją.

Subalansuotų rodiklių sistema

Tam, kad strategija būtų įgyvendinta, reikia kontroliuoti jos įgyvendinimą. Kontrolei reikalingi rodikliai su tikslais. Ne šiaip rodikliai, o tik tie rodikliai, kurie užtikrina jūsų norimą sukurti konkurencinį pranašumą rinkoje. Taip pat reikalingi žmonės, kurie būtų atsakingi už tuos rodiklius. Tą atlieka subalansuotų rodiklių sistema – vadybos instrumentas, kuris per paskutinius 75 metus turėjo didžiausią įtaką verslo vadybai. Jeigu nežinote, kaip įmonėje įsidiegti subalansuotų rodiklių sistemą, galite gilinti savo žinias (amazon.com yra daugiau kaip 4000 knygų šia tema) arba pasisamdyti verslo konsultantus, turinčius sėkmingos praktinės patirties diegime. Subalansuoti rodikliai pavers jūsų strategiją operatyvine veikla ir išspręs visus jos įgyvendinimo barjerus.

Išvada

Įmonės vadovu dirbti nėra lengva, tačiau yra paprasta. Paprastumas glūdi tame, kad jūs kaip vadovas turėtumėte savo laiką ir energiją koncentruoti tik 3 funkcijoms:

1.    Parengti įmonės strategiją (bei kasmet ją atnaujinti).

2.    Atrinkti žmones, turinčius gebėjimus ir motyvaciją įgyvendinti strategiją.

3.    Įdiegti vadybos sprendimus, kurie kontroliuotų strategijos įgyvendinimą: subalansuotų rodiklių sistemą ir projektų portfelio valdymą.

Tikriausiai mintyse jau protestuojate, galvodami apie vadovui tenkantį kasdieninį operatyvinį darbą, darbuotojų koučingą ir panašius dalykus, tačiau sutikite, kad didelė dalis chaoso, darbuotojų nepasitenkinimo, motyvacijos stokos įmonėse atsiranda dėl nekokybiškos vadybos arba jos nebuvimo. Taip pat dėl to, kad jūs galbūt dirbate ne savo darbą ir kitiems neleidžiate dirbti savojo.

Summary
Jūs turite konkurencinį pranašumą. Išsitraukite jį iš stalčiaus
Article Name
Jūs turite konkurencinį pranašumą. Išsitraukite jį iš stalčiaus
Description
„Forbes“ teigia, kad tik 10% efektyviai suformuotų strategijų būna efektyviai įgyvendinamos. Yra 4 pagrindiniai barjerai, kurie įmonėms neleidžia efektyviai įgyvendinti strategijų.
Author
Publisher Name
Mažeika ir Partneriai
Publisher Logo

Kitos įžvalgos:

Klientų aptarnavimas

2021 04 19

Žmonių ir technologijų sąveika - klientų aptarnavimo ateitis

Paslaugų kraustymasis į virtualią erdvę vyko jau nemažai metų, tačiau COVID-19 pandemija suteikė didžiulį pagreitį šiai skaitmeninei transformacijai.…

Žmogiškieji ištekliai

2021 03 30

Personalo valdymas pandemijos metu: ilgoms diskusijoms laiko neliko

Pamenate begalines diskusijas įmonėse, kokias sąlygas ir kokiomis aplinkybėmis sudaryti darbuotojams dirbti lanksčiu grafiku – dalį laiko iš…

Vadyba

2021 03 18

Valdybos turi kurti pridėtinę vertę

Gintautas Mažeika, verslo konsultacijų UAB „Mažeika ir partneriai“ vadovaujantis partneris, pataria, kada įmonėms verta kurti valdybas. Jis primena,…

Tiekimo grandinė

2021 03 18

Tiekimo grandinė: vyksta esminiai pokyčiai

Pasaulis jau daugiau nei metus mėgina susidoroti su žmogiškaisiais ir ekonominiais iššūkiais, kuriuos sukėlė pandemija. Reaguodami į „kovidinę“…

Projektų valdymas

2021 03 18

Strateginių pokyčių valdymas: sėkmės veiksniai pandemijos metu

Vytenis Kudinskas, Verslo valdymo paslaugų bendrovės „Mažeika ir partneriai” partneris, projektų portfelio valdymo praktikos grupės vadovas, ReShape! Business…

Projektų valdymas

2021 02 25

Projektų valdymas: pandemijos pamokos ir iššūkiai

Pandemija atsėlino jau prieš metus, ir per šį laikotarpį daugeliui verslų teko pripažinti: be pokyčių – nė iš…

Strategija

2021 02 04

Verslo strategija: laikas užkurti antrą variklį

2020-aisiais pasaulį užgriuvusi pandemija daugelį verslų užvertė sunkiai išsprendžiamais rebusais, o didžiausią sumaištį – kaip ir žmonių gyvenimuose…

Strategija

2020 07 16

Krizė yra metas užduoti strateginį klausimą: kaip keisti verslą, kad jis būtų reikalingas

Ar ir toliau verta važiuoti prieš traukinį? Ar ir toliau verta stengtis išsaugoti verslą, kuris ir taip jau…

Vadyba

2020 06 10

„Boso valanda su S. Jovaišu”: vadovaujantis partneris Gintautas Mažeika

UAB "Mažeika ir partneriai" vadovaujantis partneris Gintautas Mažeika apie verslo savininkų ir vadovų elgesį krizės metu: laimi šaltas…