vadyba greitas imones augimas1

Kaip nesuklupti ties greito augimo slenksčiais

Autorius: Gintautas Mažeika

Vadyba, 2017 02 10

Verslui greitai augant, savininkai ir vadovai susiduria su daugybe iššūkių. Skirtingos problemos ir galimybės reikalauja kitokių sprendimų – tai kas sėkmingai veikė prieš metus, nebūtinai gerai veiks ūgtelėjus. Šiame straipsnyje aš glaustai aptarsiu pagrindinius greitai augančio verslo skaudulius ir priemones, padėsiančias jų išvengti.

Ar jaučiate, kad kasdien vis daugiau laiko skiriate „gesinti gaisrus“? Tai reiškia, kad jūsų verslas dabar jau gerokai didesnis, nei buvo prieš metus kitus, o ilgalaikio veiklos planavimo, projektinio valdymo taip ir neatsirado. Pasekmė rimta – per nuolatinį smulkių krizių valdymą, nebeskiriama pakankamai dėmesio klientams, todėl netenkama pajamų.

Kita tipiška greitai augančio verslo problema yra nuolatinis laiko trūkumas. Darbuotojai tokioje įmonėje pradeda galvoti, kad net jei jie dirbtų dvidešimt keturias valandas per parą, septynias dienas per savaitę, jiems vis tiek neužtektų laiko. Geriausieji tokias bendroves palieka ir išeina dairytis labiau struktūruotų įmonių.

Strategija yra, tačiau uždaryta vadovo stalčiuje. Kai verslas ūgteli, savininkai ar vadovai ima suprasti, kad veiklą būtina planuoti ilgesniam laikui. Tačiau tam, kad strateginiai planai būtų įgyvendinti, reikia išmanyti tam tikrus metodus ir disciplinuotai juos taikyti.

Kas sparčiai augančioje bendrovėje tampa vadovais? Geriausi specialistai, savininkų giminaičiai ir draugai. Rezultatas toks, kad vadovų daug, o gerų vadovų nėra. Tik nereikia čia būtinai įžvelgti nepotizmo. Verslas dažnai kuriamas su bendraminčiais, draugais ir giminaičiais, ir tai normalu. Deja, vadovai, kuriems stinga šiam darbui būtinų kompetencijų, blogiausiu atveju verslą gali nuvaryti iki bankroto.

„Čia ne mano darbas“. Ar yra tekę girdėti tokią frazę iš kolegos? Paprastai greitai augančiose bendrovėse nespėjama sukurti aiškios atsakomybių sistemos, todėl kai kurie darbai dubliuojasi, darbuotojai nežino, už ką jie yra atsakingi. Kad darbai kažkaip vyktų, priimama naujų darbuotojų. Taip didėja sąnaudos, bet ne efektyvumas.

Šnabždesiai prie kavos aparato ir gandų nešiojimas yra dar viena sparčiai augančių verslų problema. Kai nėra vidinės komunikacijos, darbuotojai nežino, kaip jų darbovietei sekasi, kokią ateities viziją yra sukūrę vadovai, kur link verslas juda. Informacijos vakuumą jie užpildo patys. Deja gandais komandinės dvasios dar nei viena įmonė nepakėlė.

Daugumos greitai augančių įmonių savininkai galvoja: „Jei pardavimai yra dideli, tai pelnas irgi bus didelis“ arba „Pelnas ateis savaime“. Toks požiūris yra labai klaidingas ir jį reikia kuo greičiau keisti, kad nenutemptų verslo į pražūtį.

Tikrai įmanoma

Greitai augančių įmonių savininkai ir vadovai turi sugebėti suvaldyti augimą, iš anksto numatyti gręsiančius skaudulius ir efektyviai užkirsti jiems kelią, kad įmonė sėkmingai vystytųsi toliau.

Tam reikia:

· Auginti vadybinę kompetenciją;

· Sekti rinkos tendencijas;

· Sistemingai planuoti ateitį;

· Gerai valdyti finansus;

· Diegti tinkamas verslo valdymo sistemas.

Auginti vadybinę kompetenciją. Gan dažnai pasitaiko, kad verslininkas išplėtoja puikią verslo idėją, įkuria įmonę ir užaugina ją iki tam tikro lygio, o tada įkrenta į nesėkmių ruožą. Tam, kad savininkas suvaldytų stiprią plėtrą, jam reikia visiškai kitų kompetencijų, asmeninių savybių ir patirties, nei kuriant verslą. Kuo greičiau verslas auga, tuo daugiau dėmesio reikia skirti vadybai, efektyvaus ir tvaraus verslo modelio – sistemos sukūrimui. Šiame etape didžiausia kiekvieno verslininko svajonė turėtų būti sukurti tokį verslo modelį, kuris labai sėkmingai veiktų jam pačiam tiesiogiai nedalyvaujant.

Kaip tai padaryti?

Verslininkas privalo išmokti labiau pasitikėti komandos nariais ir deleguoti jiems dalį savo funkcijų ir atsakomybės. Labai svarbu yra įvertinti savo komandos narių dalykinę kompetenciją ir vadybinius gebėjimus, ar tie žmonės yra pasirengę prisiimti papildomas funkcijas ir atsakomybę. Jei pasirodys, kad įmonės viduje tokių žmonių nėra, reikia susirasti išorėje. Taip pat verslininkas turi išmokti girdėti, ką sako jo samdomi vadovai ir leisti jiems nuspręsti. Skamba paprastai, tačiau tai daryti labai sunku net itin daug pasiekusiems.

Ne ką mažiau svarbi ir sveika savikritika. Kiekvienam savininkui verta paklausti savęs, ar aš turiu pakankamai žinių ir gebėjimų užtikrinti, kad mano įmonė ir toliau plėstųsi? Jei ne, išeitys yra dvi: mokytis pačiam arba samdyti tą, kuris turi reikiamų žinių ir patirties.

Sekti rinkos tendencijas. Verslo aplinka keičiasi labai greitai, todėl stebėti tendencijas būtina nuolat. Tam, kad spręsdamas vadovas neprašautų, jis turi vadovautis kuo naujesne ir tikslesne informacija. Reikia turėti galvoje, kad konkurentai taip pat siekia auginti savus verslus. Todėl turite ieškoti tokių sprendimų, kuriuos jiems būtų labai sunku pagerinti.

Nuolatos palaikykite ryšį su klientais, partneriais, sekite jų nuotaikas. Jus turite sukurti sistemą, kuri skatintų jūsų pardavėjus rinkti ir dalintis informaciją apie klientų nuotaikas ir atsiliepimus.

Analizuokite rinkodaros sprendimų, reklaminių kampanijų įtaką produkto (paslaugos) pardavimams. Jus privalote žinoti, kas geriausiai daro įtaką pardavimams ir labai efektyviai tai išnaudoti.

Investuokite į produktų (paslaugų) atnaujinimą ir naujų kūrimą.

Sistemingai planuoti ateitį. Strateginis planas, kuris buvo sėkmingas prieš metus, nebūtinai bus sėkmingas dabar. Verslo aplinka nepaliauja keistis, todėl būtina reaguoti į tuos pasikeitimus ir strategiją atnaujinti.

Pavyzdžiui, jei bendrovės veiklos pradžioje labiausiai stengėtės pritraukti klientų ir nelabai sukote galvą dėl pelningumo, įmonei ūgtelėjus, laikas apie tai pagalvoti. Jums prireiks peržiūrėti kainodarą, atsisakyti dalies nepelningų klientų ir pan.

Verslas turi plėstis, t.y. kurti papildomus verslus, įsigyti konkurentus, jungtis, eiti į naujas rinkas ir t.t. Tačiau savaime jokia plėtra sėkmės negarantuoja. Bet kokį žingsnį reikia išanalizuoti, įvertinti, suplanuoti be galo kruopščiai. Iš pirmo žvilgsnio puiki nauja galimybė nebūtinai tinkamiausia jums.

Gerai valdyti finansus. Efektyviai kontroliuoti pinigų srautą yra gyvybiškai svarbu greitai augančioje įmonėje. Finansiniai ištekliai visuomet yra riboti, todėl planuojant bet kokias investicijas būtina įvertinti, ar nesukelsite pernelyg didelės rizikos esamam verslui. Kai versle tiksliai planuojami keli žingsniai į priekį, lengviau numatyti, kokių finansinių išteklių reikės.

Diegti tinkamas verslo valdymo sistemas. Kai įmonė sparčiai plečiasi, lygiai taip pat greitai didėja ir kaupiamos informacijos kiekis. Tam, kad verslas būtų valdomas efektyviai ir priimami tinkami sprendimai, su pardavimais, finansais, personalo valdymu susijusią informaciją būtina valdyti. Bendrovei ūgtelėjus tai padaryti vargiai pavyks be verslo valdymo sistemų.

Investuoti į verslo valdymo sistemą prasminga, nes naudos gausite kasdien. Kai bendrovės savininkai ar vadovai laiku gauna tikslią informaciją, jie greičiau priima tikslesnius sprendimus. Jei kada nors nuspręsite parduoti gerai valdomą, sustyguotą verslą, jums bus lengviau tai padaryti ir gausite žymiai geresnę kainą.

Žinoma, galima, o kartais būtina, kontroliuoti verslo augimo greiti. Tačiau nerealu ilgą laiką išlaikyti vienodą verslo dydį arba likti tam tikroje vystymosi stadijoje. Kur kas labiau pravartu išmoti suvaldyti plėtrą.

Summary
Kaip nesuklupti ties greito augimo slenksčiais
Article Name
Kaip nesuklupti ties greito augimo slenksčiais
Description
Verslininkas privalo išmokti labiau pasitikėti komandos nariais ir deleguoti jiems dalį savo funkcijų ir atsakomybės. Labai svarbu yra įvertinti savo
Author
Publisher Name
Mažeika ir Partneriai
Publisher Logo

Kitos įžvalgos:

Vadyba

2020 06 10

„Boso valanda su S. Jovaišu”: vadovaujantis partneris Gintautas Mažeika

UAB "Mažeika ir partneriai" vadovaujantis partneris Gintautas Mažeika apie verslo savininkų ir vadovų elgesį krizės metu: laimi šaltas…

Tiekimo grandinė

2020 06 09

Naujos problemos – šansas drąsioms idėjoms

Kad keletas visuotinio užsidarymo namuose mėnesių negrįžtamai pakeis didelės dalies vartotojų įpročius sutaria dauguma verslo specialistų, apie dėl…

Tiekimo grandinė

2020 06 09

Netikėtos galimybės išbandymų metu – ar jos virs ilgalaike sėkme?

Ekonomikos sukrėtimai be įvairiausių išbandymų jos dalyviams įdomūs ir tuo, kad suformuoja netikėtas galimybes. Dabartinis laikotarpis – ne…

Vadyba

2020 04 20

Kaip mikroorganizmas galutinai skaitmenizuos verslo pasaulį

Be ekonominės krizės pranašavimo, tampa aišku ir tai, kad COVID-19 radikaliai paspartins skaitmeninės ateities įsigalėjimą. Ne vienam norinčiam…

Vadyba

2020 04 20

Išgyventi krizę nepakanka – metas ja pasinaudoti

Kas yra sunkiausia verslo savininkui ir vadovui užklupus žaibiškai krizei, kai dar regis vakar buvo tvirtinami objektyviais rodikliais…

Strategija

2020 03 24

Versle – kaip gamtoje: išliks geriausiai prisitaikę prie pokyčių

Nepaisant nežinomybės, kurią verslas patiria akistatoje su pasauline koronaviruso pandemija, į iškilusius ekonominius iššūkius turėtume žiūrėti kaip į…

Žmogiškieji ištekliai

2020 03 24

Lyderio iššūkis: kaip efektyviai komunikuoti su darbuotojais krizės metu?

Kas atsitinka krizės metu? Kylant nerimui ir stresui, pradeda dominuoti už emocijas atsakinga smegenų dalis, o pažinimas ir…

Vadyba

2020 03 24

Koronaviruso grėsmės akivaizdoje: 4 skubūs sprendimai Lietuvos verslui

Koronaviruso poveikis verslui įgauna vis didesnį mastą. Retėja keliaujančiųjų srautai oro uostuose, kelionių agentūros ir oro linijos atšaukia…

Vadyba

2019 10 24

3 būtinos sąlygos, kad valdyba kurtų realią vertę

Dirbdamas su savo klientais ir bendraudamas su verslų savininkais bei įmonių vadovais priėjau išvados, kad daugumos įmonių valdybos…