vadyba samdomas vadovas

Kertiniai samdomo vadovo sėkmės faktoriai

Autorius: Gintautas Mažeika

Vadyba, 2014 03 31

VŠĮ “Versli Lietuva” atlikto tyrimo duomenimis, 10 proc. Lietuvos įmonių atitinka vidutinius tarptautinius vadybos standartus, 53 proc. atitinka minimalius standartus, o 37 proc. neatitinka net minimalių vadybos standartų. Tikėtina, kad viena iš pagrindinių to priežasčių yra tai, kad, 2013 m. duomenimis, net 75 proc. Lietuvos įmonių vadovavo jų savininkai (akcininkai), kurie dažnai yra labai geri amatininkai, geri arba labai geri verslininkai, tačiau retai geri vadybininkai arba nemano, kad aukšta vadybinė kompetencija yra aukšto verslo konkurencingumo pagrindas. Jei dauguma Lietuvos įmonių nesugebės per trumpą laiką iš esmės pagerinti vadybą ir kartu konkurencingumą, jos nesugebės sėkmingai įeiti į užsienio rinkas, konkuruoti su daug efektyviau valdomomis užsienio kapitalo įmonėmis ir galų gale gali net bankrutuoti. Kad taip neatsitiktų, tokių verslų savininkai – vadovai realiai turi du pasirinkimus: tapti dar ir gerais vadybininkais arba atiduoti įmonės vairą samdomam vadovui.

Savininkų atsitraukimas nuo verslo valdymo Lietuvoje kol kas dar vyksta gana sunkiai. Dažnai girdime istorijas, kai puikių rezultatų tarptautinėse įmonėse pasiekę vadovai lietuviško kapitalo įmonėse savo karjerą užbaigia teišdirbę kelis mėnesius. Kodėl taip atsitinka? Ar pagrindinė problema yra verslo savininkų nesugebėjimas atsitraukti nuo valdymo, nepasitikėjimas samdomais vadovais, noras viską iki smulkmenų kontroliuoti? O samdomi vadovai ar visada supranta, ką reiškia dirbti konkrečiam savininkui, ar sugeba sklandžiai perimti verslo valdymą, ar supranta, ką tuo metu išgyvena verslo savininkas? Šiame straipsnyje aš ir pabandysiu, žvelgdamas iš samdomo vadovo pozicijos, atsakyti – kaip turėtų elgtis samdomas vadovas, kad jo ir savininko partnerystė būtų sėkminga.

Tikrų savininko norų išsiaiškinimas.
Labai svarbu samdomam vadovui, dar prieš priimant darbo pasiūlymą, kiek įmanoma geriau pažinti savininką, išsiaiškinti tikruosius jo traukimosi nuo verslo valdymo motyvus. Jei samdomam vadovui yra nepriimtinas savininko požiūris, vertybės, tikslai, reikia nedelsiant atsisakyti tokio pasiūlymo. Neretai samdomi vadovai pirmąsias klaidas daro dar prieš pradėdami dirbti, o būtent – per mažai laiko skiria savininko pažinimui, tikrųjų jo atsitraukimo nuo verslo valdymo priežasčių išsiaiškinimui ir labai skuba priimti pasiūlymą, tikėdamiesi, kad kažkaip susitvarkys. Ir, deja, šios pirmosios klaidos dažnai būna lemtingos.

Supratimas, kad samdomas vadovas gali labai daug ką pakeisti įmonėje, tačiau ne savininką.
Naivu yra tikėtis, kad savininkas gali greitai pakeisti savo požiūrį, vertybes, tikslus. Kai samdomas vadovas tik pabando tai padaryti, įvyksta pirmas rimtas susikirtimas su savininku ir, nepraėjus nei keliems mėnesiams, tokio vadovo karjera šioje įmonėje paprasčiausiai pasibaigia.

Konkretūs, su savininku suderinti verslo tikslai.
Labai svarbu susiderinti su savininku konkrečius, skaičiais išreikštus ir laike apibrėžtus verslo tikslus. Tai padarius – pasitvirtinti juos valdyboje ar, jei valdybos įmonėje nėra, pasirašyti su savininku (savininkais) tikslų sutartį. Prieš tai, aišku, reikia kiek įmanoma giliau per protingą laiką įsigilinti į verslo situaciją, išsianalizuoti (parengti, jei nėra) verslo planą, biudžetą. Vadovas turi žinoti, kaip jis pasieks suderintus verslo tikslus, tikėti, kad jis sugebės tai padaryti. Tie tikslai turi būti ne savininko, o savininko kartu su vadovu.

Tinkama komanda.
Tai yra be galo svarbus kiekvieno vadovo sėkmės faktorius, ypač vykdant įmonėje pokyčius. Vadovas turi turėti galimybę suburti sau tinkamą komandą. Ir dėl tos galimybės yra būtina susitarti su savininku dar prieš priimant pasiūlymą dirbti. Su savininku taip pat reikia išsiaiškinti, ar yra įmonėje „neliečiamųjų“ ir žinoti, kas jie tokie.

Greiti laimėjimai.
Samdomo vadovo kelyje į sėkmę privalo būti greitų laimėjimų, nes savininkui paprasčiausiai gali atsibosti laukti, kol bus pasiektos didelės pergalės. Labai svarbu yra žinoti, kas savininką labiausiai neramina, kur jo prioritetai ir, jei tik įmanoma, pirmiausia šia kryptimi ir veikti. Greiti maži laimėjimai yra didelių ateities pergalių pagrindas.

Periodiniai susitikimai su savininku.
Labai svarbu yra tinkamu laiku informuoti savininką apie esamą situaciją, daromus ir numatomus daryti sprendimus. Todėl yra būtina susitarti su savininku dėl periodinių susitikimų grafiko ir labai griežtai jo laikytis. Kartais būna taip, kad savininkas nesutinka periodiškai susitikinėti su vadovu arba nesilaiko susitarimo. Tokiu atveju vadovas privalo rasti būdus, kaip pateikti savininkui svarbią informaciją. Visus svarbius dalykus savininkas pirmiausia turi sužinoti iš vadovo. Jei vadovas to nedarys, yra labai didelė tikimybė, kad už jį tai padarys kažkas kitas. Ir nebūtinai tai padarys objektyviai ir teisingai.

Skirtingi keliai į sėkmę.
Labai dažnai savininkas nori, kad samdomas vadovas iš esmės pagerintų verslo rezultatus, tačiau elgtųsi taip, kaip iki samdomo vadovo paskyrimo elgėsi pats savininkas, tai yra nekeistų verslo modelio, organizacinės kultūros ir žmonių. Dažniausiai tai būna tiesiog neįmanoma, todėl samdomas vadovas privalo rasti būdų įtikinti savininką, kad gali būti skirtingi keliai į sėkmę.

Savininko pasitikėjimas.
Ir paskutinis, tačiau, turbūt, svarbiausias samdomo vadovo sėkmės faktorius yra gebėjimas įgyti savininko pasitikėjimą. Tai tikrai nėra lengva, ir gali užtrukti pakankamai ilgai, tačiau tai padaryti yra būtina, norint ilgai ir sėkmingai dirbti.

Summary
Kertiniai samdomo vadovo sėkmės faktoriai
Article Name
Kertiniai samdomo vadovo sėkmės faktoriai
Description
VŠĮ “Versli Lietuva” atlikto tyrimo duomenimis, 10 proc. Lietuvos įmonių atitinka vidutinius tarptautinius vadybos standartus, 53 proc. atitinka minimalius standartus, o 37 proc. neatitinka net minimalių vadybos standartų. Tikėtina, kad viena iš pagrindinių to priežasčių yra tai, kad, 2013 m. duomenimis, net 75 proc.
Author
Publisher Name
Mažeika ir Partneriai
Publisher Logo

Kitos įžvalgos:

Klientų aptarnavimas

2021 04 19

Žmonių ir technologijų sąveika - klientų aptarnavimo ateitis

Paslaugų kraustymasis į virtualią erdvę vyko jau nemažai metų, tačiau COVID-19 pandemija suteikė didžiulį pagreitį šiai skaitmeninei transformacijai.…

Žmogiškieji ištekliai

2021 03 30

Personalo valdymas pandemijos metu: ilgoms diskusijoms laiko neliko

Pamenate begalines diskusijas įmonėse, kokias sąlygas ir kokiomis aplinkybėmis sudaryti darbuotojams dirbti lanksčiu grafiku – dalį laiko iš…

Vadyba

2021 03 18

Valdybos turi kurti pridėtinę vertę

Gintautas Mažeika, verslo konsultacijų UAB „Mažeika ir partneriai“ vadovaujantis partneris, pataria, kada įmonėms verta kurti valdybas. Jis primena,…

Tiekimo grandinė

2021 03 18

Tiekimo grandinė: vyksta esminiai pokyčiai

Pasaulis jau daugiau nei metus mėgina susidoroti su žmogiškaisiais ir ekonominiais iššūkiais, kuriuos sukėlė pandemija. Reaguodami į „kovidinę“…

Projektų valdymas

2021 03 18

Strateginių pokyčių valdymas: sėkmės veiksniai pandemijos metu

Vytenis Kudinskas, Verslo valdymo paslaugų bendrovės „Mažeika ir partneriai” partneris, projektų portfelio valdymo praktikos grupės vadovas, ReShape! Business…

Projektų valdymas

2021 02 25

Projektų valdymas: pandemijos pamokos ir iššūkiai

Pandemija atsėlino jau prieš metus, ir per šį laikotarpį daugeliui verslų teko pripažinti: be pokyčių – nė iš…

Strategija

2021 02 04

Verslo strategija: laikas užkurti antrą variklį

2020-aisiais pasaulį užgriuvusi pandemija daugelį verslų užvertė sunkiai išsprendžiamais rebusais, o didžiausią sumaištį – kaip ir žmonių gyvenimuose…

Strategija

2020 07 16

Krizė yra metas užduoti strateginį klausimą: kaip keisti verslą, kad jis būtų reikalingas

Ar ir toliau verta važiuoti prieš traukinį? Ar ir toliau verta stengtis išsaugoti verslą, kuris ir taip jau…

Vadyba

2020 06 10

„Boso valanda su S. Jovaišu”: vadovaujantis partneris Gintautas Mažeika

UAB "Mažeika ir partneriai" vadovaujantis partneris Gintautas Mažeika apie verslo savininkų ir vadovų elgesį krizės metu: laimi šaltas…