Lyderio iššūkis: kaip efektyviai komunikuoti su darbuotojais krizės metu?

Autorius: Gintautas Mažeika

Žmogiškieji ištekliai, 2020 03 24

Kas atsitinka krizės metu?

Kylant nerimui ir stresui, pradeda dominuoti už emocijas atsakinga smegenų dalis, o pažinimas ir racionalus mąstymas lieka nustelbti. Rezultatas – panika ir apsauginių sąmonės mechanizmų aktyvacija. Žmogus pereina į nuolatinę budrumo, išlikimo būseną, tiesiog praranda kontrolės jausmą bei gebėjimą adekvačiai priimti ir suvokti informaciją.

Tokia psichologinė būsena radikaliai sumažina darbo produktyvumą. Niekas nebedirba savo darbo, visi greitai pavargsta, nebevaldo emocijų, konfliktuoja tarpusavyje…

Stresinėse situacijose darbuotojų gebėjimas priimti ir suvokti informaciją sumažėja apie 80 proc. Žmonės negirdi, nesupranta ir neatsimena informacijos. Dėmesio trukmė sumažėja iki 12 minučių. Darbuotojai nebegeba prisiminti daugiau nei 3 žinučių.

Ką daryti vadovams?

Reikia nuraminti darbuotojus ir grįžti prie efektyvios veiklos. Darbuotojams reikia padėti suvokti, kad organizacija turi lyderį, kuris supranta ir kontroliuoja situaciją. Vadovas turi pasakyti, kokioje situacijoje esama ir koks numatytas veiksmų planas. Svarbiau net ne tai, kas yra sakoma, o kaip yra sakoma.

Kad darbuotojai apskritai pradėtų klausytis jiems sakomų dalykų, jie visų pirma turi pajausti, kad kažkam rūpi. Pradėkite nuo empatiškos žinutės pvz. „Susiduriame su dideliu iššūkiu ir aš labai vertinu kiekvieno iš jūsų indėlį ir pastangas šioje situacijoje“. Komunikacija turi būti autentiška, nuoširdi, atspindinti moralinį organizacijos tikslą (darbo vietų išsaugojimas, rūpinimasis klientais ir pan.).

Dažna vadovo klaida krizės akivaizdoje – užimti gynybinę reakciją: neigti problemas, pasyviai laukti, kaltinti kitus, netgi skleisti paniką ir pan.

Kaip pateikti informaciją?

Valandos ar ilgesni susitikimai gali būti neefektyvūs. Ilgi elektroniniai laiškai su situacijos paaiškinimais, tikėtina, neprasimuš pro pasąmonės nerimo triukšmą. Rekomenduojamos trumpos, iliustratyvios žinutės su analogijomis ir pavyzdžiais.

Svarbu suprasti, kad nenoras priimti informaciją ir pasipriešinimas yra natūralios ir neišvengiamos reakcijos visais pokyčių įgyvendinimo atvejais. Pasipriešinimą traktuokite pozityviu ženklu, nes tai yra požymis, kad darbuotojai girdi, ką jūs sakote. Tai yra natūrali žmonių reakcija praradus kontrolę. Žmonės nebegali elgtis taip, kaip yra pripratę, ir tai sukelia diskomfortą bei pasipriešinimą.

Pasidalinkite savo įžvalgomis, ką ir kaip savo darbuotojams komunikuojate jūs. O žemiau pridedu įdomią kreivę, kuri galbūt kai kuriuos procesus ir priežastinius ryšius padarys aiškesniais.

No alt text provided for this image

Šaltiniai: Leadership: In Turbulent Times, Kübler-Ross 5 žingsnių modelis, Bain.com.

Summary
Article Name
Lyderio iššūkis: kaip efektyviai komunikuoti su darbuotojais krizės metu?
Description
Darbuotojams reikia padėti suvokti, kad organizacija turi lyderį, kuris supranta ir kontroliuoja situaciją.
Author
Publisher Name
UAB "Mažeika ir partneriai"

Kitos įžvalgos:

Strategija

2020 03 24

Versle – kaip gamtoje: išliks geriausiai prisitaikę prie pokyčių

Nepaisant nežinomybės, kurią verslas patiria akistatoje su pasauline koronaviruso pandemija, į iškilusius ekonominius iššūkius turėtume žiūrėti kaip į…

Vadyba

2020 03 24

Koronaviruso grėsmės akivaizdoje: 4 skubūs sprendimai Lietuvos verslui

Koronaviruso poveikis verslui įgauna vis didesnį mastą. Retėja keliaujančiųjų srautai oro uostuose, kelionių agentūros ir oro linijos atšaukia…

Vadyba

2019 10 24

3 būtinos sąlygos, kad valdyba kurtų realią vertę

Dirbdamas su savo klientais ir bendraudamas su verslų savininkais bei įmonių vadovais priėjau išvados, kad daugumos įmonių valdybos…

Strategija

2019 10 24

Laikas pereiti į puolimą

Eksponentinis pokyčių greitis „Harward Business Review“ atliktas tyrimas parodė, kad 2000 - 2017 m. laikotarpiu iš „Fortune 500“ (didžiausių…

Vadyba

2019 10 24

Nepriklausomi valdybos nariai: kas jie tokie?

Tam, kad valdybos veiklos modelis veiktų efektyviai ir kurtų realią vertę įmonės savininkams bei vadovybei, būtina tinkama valdybos…

Vadyba

2019 05 08

Kada laikas savininkui verslo valdymą perduoti samdomam vadovui? Atsakymas – laiku

Ką reiškia mano atsakymas? Pirmiausia tai, kad Lietuvoje itin dažnai verslo savininkai pernelyg vėlai pradeda galvoti apie verslo…

Vadyba

2019 05 08

5 dažniausiai daromos besitraukiančių savininkų klaidos

Kaip svarbu laiku į verslą įsileisti samdomą vadovą, jau kalbėjome. Ne ką mažiau svarbu tą padaryti tinkamai. Tačiau…

Vadyba

2019 05 08

Vadovas jau jau pasamdytas. Ką veiks savininkas?

Kiek anksčiau rašiau apie tai, kad neretai nuo verslo valdymo atsitraukęs savininkas dėl įvairių priežasčių vėl grįžta vadovauti…

Vadyba

2019 05 08

Pirmasis samdomas vadovas. Koks jis?

Labai retai pirmasis samdomas vadovas, savininkui atsitraukus nuo verslo valdymo, „išgyvena“ ilgiau nei metus laiko. Dažnai girdime pirmąjį…