Kaip mikroorganizmas galutinai skaitmenizuos verslo pasaulį

Autorius: Pavel Urbanovič

Vadyba, 2020 04 20

Be ekonominės krizės pranašavimo, tampa aišku ir tai, kad COVID-19 radikaliai paspartins skaitmeninės ateities įsigalėjimą. Ne vienam norinčiam išlikti naujajame pasaulyje verslui reikės per keletą savaičių padaryti metų darbą ir pasiūlyti klientams skaitmeninę patirtį, kuri būtų lengva, intuityvi ir patikima naudotis.

Jau tampa nebesvarbu, kokį verslą vystote, tačiau koronaviruso pandemija ir dėl jos įvesti apribojimai akivaizdžiai keičia jūsų produktų vartotojų įpročius. Iki šiol elektroninės prekybos skverbimasis į fizinės prekybos teritoriją vystėsi lėtai ir įmonės dažnai atidėdavo tokius planus, matydamos, kad tam dar nėra susiformavę pakankami vartotojų įpročiai. Tačiau dabar šios transformacijos įvyksta per kelias savaites.

Žinoma, kyla klausimas, ar šie įpročiai bus tvarūs ir ilgalaikiai? Tačiau, net ir viruso padariniams ėmus slopti bei atšaukus karantino metu įvestus apribojimus, apsipirkimas fizinėse parduotuvėse vis dar reikš galimybę užsikrėsti ar perduoti virusą kitiems kiekvieno apsilankymo metu. Ne mažiau svarbu ir tai, kad pabandę įsigyti prekes ar paslaugas nuotoliniu būdu dalis vartotojų įsitikins, kad tai daryti yra ir patogiau, ir nesudėtinga.

Viešoje erdvėje mes jau girdime vis drąsesnių pasvarstymų, kad ši epidemiologinė krizė gali tapti lemiamu ketvirtosios pramonės revoliucijos postūmiu, galutinai skaitmenizuosiančiu visą verslo erdvę. Svarbu, kad jūsų verslas nepavėluotų į šį traukinį, o jūs atkreiptumėte dėmesį į pagrindines kelionės juo taisykles.

Per paprastas arba per sudėtingas įsivaizdavimas

Įmonės dažnai elektroninės komercijos kanalo diegimą įsivaizduoja arba pernelyg paprastai, taip suformuodamos neambicingus tikslus ir gaudamos nereikšmingus rezultatus, arba per daug sudėtingai, ir tuomet per ilgai užtęsdamos procesus, o jų eigoje iššvaistydamos per daug resursų.

Pradėti reikėtų nuo strateginio sprendimo – ar kurti savo elektroninę parduotuvę, ar pasinaudoti kitų operatorių platformomis, jau generuojančiomis lankytojų srautus? Abu sprendimai turi savo privalumų ir trūkumų bei reikalauja skirtingų kompetencijų.

Naudojantis kitų operatorių platformomis nereikia investuoti į savo sprendimo kūrimą, tačiau iš esmės būsite priklausomas nuo paslaugos tiekėjo pastangų bei interesų parduoti jūsų prekes, o galimybės valdyti pelno maržas bus ribotos. Nuosava platforma reikalauja pradinių investicijų ir pastangų elektroninės parduotuvės palaikymui, tačiau rezultatas priklausys nuo jūsų. Galimas ir hibridinis variantas – prekyba abiem kanalais, jeigu yra galimybių tam numatyti daugiau resursų.

Keturi žingsniai

Priėmus strateginį sprendimą kurti savo elektroninę parduotuvę, laukia keturi pagrindiniai žingsniai – IT diegimas, tiekimo grandinės transformavimas, produktų asortimentas bei rinkodaros planas – ir juos lydintys dažno verslo klupinėjimai.

Nereta pirmoji bendrovių klaida – dėl pasirengimo stokos nusiperkamas IT įrankis, neatitinkantis įmonėje vykstančių procesų bei tikrų kliento poreikių. Tuomet prasideda ilgas ir brangus sistemos adaptavimo etapas, kuris gali baigtis sėkmingai, bet dažnai baigiasi… tiesiog nauju pirkiniu. Todėl patartina nuo pat pradžių apsibrėžti būsimus verslo procesus ir aiškiai suformuoti funkcinius reikalavimus reikalingam produktui.

Šiame etape taip pat svarbu numatyti, kaip bus atlikta naujo IT įrankio integracija su kitomis įmonėje naudojamomis programinėmis platformomis: sandėlio, atsargų, užsakymų valdymo sistemomis. Šioje stadijoje pasitaikančios klaidos vėliau virsta neefektyviomis bei perteklinėmis vidinėmis operacijomis ir baigiasi prasta paslaugos kokybe klientui.

Antrasis žingsnis – tiekimo grandinės transformavimas – apima užsakymo kelionės nuo jo gavimo momento iki prekės ar paslaugos pristatymo klientui pertvarkymą. Tam svarbu paruošti aiškias standartines naujo proceso tvarkas. Jose taip pat privalu numatyti, kaip bus sprendžiami galimi neatitikimai nustatytam procesui. Taip pat reikės sukurti nuolatinio mokymosi sistemą, kuri užtikrintų, kad visi nauji darbuotojai būtų greitai supažindinami su visomis operacijomis.

Be to, reikės peržiūrėti turimos įrangos prekių surinkimui tinkamumą bei pasirūpinti pakavimo medžiagomis, kurios ne tik užtikrintų saugų prekių kelią iki pirkėjo, bet ir jam nesukeltų klausimo, ar įmonė neužmiršo pagalvoti apie aplinkosaugą.

Labai svarbus – taip vadinamas „paskutiniosios mylios“ klausimas. Rinkdamasis pristatymo teikėją ar organizuojantis jį pats, verslas privalo susitarti dėl reikalingos paslaugos kokybės ir greičio, bei dėl to, kaip ji bus matuojama ir stebima.

O kad griežtesni karantino reikalavimai neparalyžuotų įmonės veiklos, svarbu imtis visų priemonių, kad sumažintumėte viruso plitimo riziką: organizuoti bekontaktes pamainas, užtikrinti asmens apsaugos priemonių naudojimą, nuolatinį darbo vietų dezinfekavimą ir kitus reikalingus veiksmus.

Trečiuoju žingsniu svarbu išsirinkti asortimentą ir jį suskirstyti į klientui aiškias kategorijas. Tinkamos nuotraukos, išsamūs produktų aprašymai, papildančios prekės – svarbu apgalvoti visus etapus, kurie palengvina kliento kelionę atsiskaitymo link. Internetas lyg sutvertas tam, kad būtų patogu kurti įvairius produktų paketus – tam nereikia jokio ypatingo pasiruošimo, kitaip nei fizinėse parduotuvėse. Be to, siūlymus galima nuolat keisti, atsižvelgiant į klientų reakcijas.

Paskutinis ir svarbiausias žingsnis – rinkodaros planas – turi užtikrinti klientų srautą į jūsų parduotuvę. Prieš jį kuriant, reikia susegmentuoti rinką, tuomet pasirinkti dominančius segmentus, nustatyti jiems skirtus tikslus bei parengti statistikos įrankį, kuriuo bus galima stebėti ir vertinti numatytų tikslų pasiekimą, analizuoti komunikacijos veiksmų efektyvumą.

Tuomet atrenkami efektyviausi reklamos kanalai tiksliniams segmentams pasiekti, parengiamas komunikacijos planas. Vėliau vykdomas reklaminių kampanijų organizavimas, stebėjimas bei optimizavimas. Šiuos darbus galima atlikti pasitelkus specializuotas reklamos agentūras, tačiau reikalingas ir įmonės vidaus darbuotojas, kurio kompetencija leistų valdyti tokios agentūros darbą.

Uždaviniai pokyčio vadovui

Kiekvienas iš šių žingsnių gali būti deleguotas atskiroms komandoms, suformuotoms iš atitinkamų įmonės padalinių. Tačiau efektyviam veiksmų suderinamumui ir reikiamai procesų integracijai užtikrinti per maksimaliai trumpą laiką labai svarbi rolė tenka paskirtam pokyčio vadovui. Šis vadovas atsakingas už nuoseklų ir periodišką informacijos apie situaciją apsikeitimą ne tik pasiruošimo stadijoje, bet ir projekto paleidimo į realybę metu.

Kitas vadovo uždavinys – nustatyti, kaip bus matuojamas ir sekamas progresas, bei analizuoti pagrindinius veiklos rodiklius, rodančius, kaip rinka reaguoja į pasiūlytą paslaugą ar produktą.

Projekto vadovo rolė diegiant elektroninės komercijos sprendimą yra kritiškai svarbi. Jeigu įmonė neturi reikiamų kompetencijų darbuotojo, rekomenduojama samdyti laikinus projektų vadovus. Startavus įmonės darbas nepasibaigia, o tik prasideda, todėl svarbu užtikrinti nuolatinį vidinių procesų bei produktų tobulinimą, pasitelkti reikalingas priemones grįžtamojo ryšio informacijos rinkimui ir panaudojimui didinant veiklos efektyvumą.

Summary
Article Name
Kaip mikroorganizmas galutinai skaitmenizuos verslo pasaulį
Description
Be ekonominės krizės pranašavimo, tampa aišku ir tai, kad COVID-19 radikaliai paspartins skaitmeninės ateities įsigalėjimą.
Author
Publisher Name
UAB "Mažeika ir partneriai"

Kitos įžvalgos:

Strategija

2020 07 16

Krizė yra metas užduoti strateginį klausimą: kaip keisti verslą, kad jis būtų reikalingas

Ar ir toliau verta važiuoti prieš traukinį? Ar ir toliau verta stengtis išsaugoti verslą, kuris ir taip jau…

Vadyba

2020 06 10

„Boso valanda su S. Jovaišu”: vadovaujantis partneris Gintautas Mažeika

UAB "Mažeika ir partneriai" vadovaujantis partneris Gintautas Mažeika apie verslo savininkų ir vadovų elgesį krizės metu: laimi šaltas…

Tiekimo grandinė

2020 06 09

Naujos problemos – šansas drąsioms idėjoms

Kad keletas visuotinio užsidarymo namuose mėnesių negrįžtamai pakeis didelės dalies vartotojų įpročius sutaria dauguma verslo specialistų, apie dėl…

Tiekimo grandinė

2020 06 09

Netikėtos galimybės išbandymų metu – ar jos virs ilgalaike sėkme?

Ekonomikos sukrėtimai be įvairiausių išbandymų jos dalyviams įdomūs ir tuo, kad suformuoja netikėtas galimybes. Dabartinis laikotarpis – ne…

Vadyba

2020 04 20

Išgyventi krizę nepakanka – metas ja pasinaudoti

Kas yra sunkiausia verslo savininkui ir vadovui užklupus žaibiškai krizei, kai dar regis vakar buvo tvirtinami objektyviais rodikliais…

Strategija

2020 03 24

Versle – kaip gamtoje: išliks geriausiai prisitaikę prie pokyčių

Nepaisant nežinomybės, kurią verslas patiria akistatoje su pasauline koronaviruso pandemija, į iškilusius ekonominius iššūkius turėtume žiūrėti kaip į…

Žmogiškieji ištekliai

2020 03 24

Lyderio iššūkis: kaip efektyviai komunikuoti su darbuotojais krizės metu?

Kas atsitinka krizės metu? Kylant nerimui ir stresui, pradeda dominuoti už emocijas atsakinga smegenų dalis, o pažinimas ir…

Vadyba

2020 03 24

Koronaviruso grėsmės akivaizdoje: 4 skubūs sprendimai Lietuvos verslui

Koronaviruso poveikis verslui įgauna vis didesnį mastą. Retėja keliaujančiųjų srautai oro uostuose, kelionių agentūros ir oro linijos atšaukia…

Vadyba

2019 10 24

3 būtinos sąlygos, kad valdyba kurtų realią vertę

Dirbdamas su savo klientais ir bendraudamas su verslų savininkais bei įmonių vadovais priėjau išvados, kad daugumos įmonių valdybos…