
Versle – kaip gamtoje: išliks geriausiai prisitaikę prie pokyčių
Autorius: Giedrius Keraitis
Strategija, 2020 03 24
Nepaisant nežinomybės, kurią verslas patiria akistatoje su pasauline koronaviruso pandemija, į iškilusius ekonominius iššūkius turėtume žiūrėti kaip į naują galimybę. Galimybę sustiprinti ryšius su savo klientais, darbuotojais ir verslo partneriais. Galimybę efektyviai prisitaikyti prie pasikeitusio pasaulio ir naujų rinkos poreikių. Galimybę evoliucionuoti ir iš susidariusio chaoso išeiti dar stipresniems.
Verslas – lyg gamtos reiškinys, kuriam galioja natūralios atrankos dėsnis: „Išlieka ne stipriausios ir net ne protingiausios rūšys (bendrovės), o tos, kurios geriausiai prisitaiko prie pokyčių“. Su tokio masto virusine ataka buvome susidūrę prieš šimtą metų – 1918–1920 m. Ispaniškojo gripo metu. Tai gąsdina, tačiau, žvelgiant iš evoliucinės perspektyvos, nėra skirtumo, ar aplinkos pokytį nulėmė finansinė krizė, ar virusas. Verslo uždavinys išlieka tas pats – efektyviai prisitaikyti prie naujos aplinkos ir maksimaliai tenkinti pasikeitusius savo klientų poreikius.
Sąnaudos – svarbu, bet žmonės – svarbiau
Pokyčių metu pajamos visada krenta greičiau nei sąnaudos. Pinigų srautų krizė gali būti neišvengiama. Dar daugiau – neįmanoma nuspėti krizės masto. Tai gali sukelti vadovybės paniką ir neadekvačius veiksmus: pavyzdžiui visų mokėjimų tiekėjams sustabdymą, drastiškus darbuotojų atleidimus ir panašiai.
Taip, pagrindinis verslo tikslas yra bet kokia kaina apsaugoti kapitalą. Tačiau kapitalas – tai ne tik pinigai, bet ir verslo reputacija, klientai, darbuotojai, santykiai su tiekėjais. Panašu, kad panikos akivaizdoje dalis Lietuvos verslų pamiršta, kas yra jų kapitalas. Paradoksalu, tačiau bandant desperatiškai apsaugoti kapitalą šiuolaikinio informacijos pasaulio sąlygomis rizikuojama prarasti dar daugiau kapitalo.
Pandemijos sukeltos grėsmės akivaizdoje pilietiškumas ir verslo solidarumas įgauna naują svarbą. Atėjo tiesos akimirka ir mes pamatysime verslo lyderius, kurie į pirmą vietą iškelia darbuotojų ir klientų interesus, o taip pat tuos, kurie bet kokia kaina stengiasi apsaugoti savo dividendus.
Kova dėl ateities klientų
Šios pastabos nėra verslo moralizavimas. Kalbame apie šiuo metu aktyviai vykstančią kovą dėl ateities klientų. Kiekvienas verslo veiksmas šiandien iššauks ilgalaikį visuomenės (t.y. esamų ir potencialių klientų) atoveiksmį. Kiekvienas verslas pajus šiuos atoveiksmius. Vienus verslus šie atoveiksmiai sustiprins, kitus nustums į agoniją ir užmarštį.
Jūsų verslo uždavinys – būti pastebimu ir demonstruoti lyderio savybes. Kaip reikėtų efektyviai tai padaryti?
Peržiūrėkite ir pakoreguokite vertės pasiūlymus rinkai. Tikėtina, kad tai, ko reikėjo vakar, šiandien nebereikia. Įvertinkite, kaip naujoje verslo aplinkoje pasikeitė jūsų produktų ir paslaugų svarba. Optimizuokite savo asortimentą ir resursus.
Išspręskite prekių prieinamumo problemas. Jeigu dėl pandemijos negalite savo prekių parduoti tradicinėje mažmenoje, ieškokite būdų, kaip operatyviai pardavimus perkelti į elektroninę prekybą. Nelaukite karantino atšaukimo. Būtent dabar formuojasi nauji vartotojų įpročiai – pirkimas internetu. Naujai susiformavę įpročiai po karantino neišnyks. Tai yra ne tik nauja verslo realybė, bet ir efektyvių pokyčių galimybė.
Išspręskite tiekimo grandinės problemas. Jeigu jūsų tiekėjai užsienyje dėl pandemijos ir sustojusios veiklos nebegali tiekti prekių, ieškokite alternatyvių tiekėjų. Valdykite riziką nelaukdami, kol karantinas pasibaigs ir „viskas sugrįš į ankstesnes vėžes“. Laikas susitaikyti, kad „viskas“ nebesugrįš.
Komunikuokite su savo klientais. Tikėtina, kad karantinas stipriai pakoregavo jūsų organizacijos veiklą: darbas iš namų, dalis darbuotojų išleisti atostogų, suplanuoti verslo susitikimai nevyksta arba nukėlinėjami, strateginiai projektai užšaldomi…
Tokia situacija gali sukurti įspūdį, kad jūsų produktai ir paslaugos šiuo sumaišties laikotarpiu rinkai nebereikalingos ar apskritai nebeteikiamos. Jūsų uždavinys – ne tik mobilizuoti darbuotojus, tačiau ir nusiųsti teisingą žinutę savo klientams bei verslo partneriams. Parodykite jiems, kad jūsų organizacija nelaukia, kol Vyriausybė pasakys, ką daryti, o dirba kaip niekada susitelkusi tam, kad galėtų dar geriau patenkinti klientų poreikius pasikeitusiame verslo pasaulyje.
Laikas tapti lyderiu ir rodyti pavyzdį. Laikas tapti geriausia įmone savo sektoriuje, kuri padės savo esamiems ir potencialiems klientams įveikti šią pandemiją.
Pokyčiai verslo prioritetuose
Dalį minėtų pokyčių vadovams pavyks atlikti kaip operatyvinius darbus, tačiau dalis pokyčių dėl savo kompleksiškumo ir svarbos turėtų būti daromi kaip strateginiai projektai t.y. planuojami ir kontroliuojami.
Atėjo laikas verslams daryti neeilinę strateginę sesiją – peržiūrėti ir pakoreguoti finansinius planus bei esamą strateginių projektų portfelį, priimti sprendimus dėl naujų verslo prioritetų. Dalis esamų projektų tampa nebeaktualūs, dalis projektų turės būti koreguojami, neišvengiamai reiks inicijuoti ir naujus projektus. Dabar tinkamas metas iššūkius efektyviai paversti naujomis galimybėmis.