Versle – kaip gamtoje: išliks geriausiai prisitaikę prie pokyčių

Autorius: Giedrius Keraitis

Strategija, 2020 03 24

Nepaisant nežinomybės, kurią verslas patiria akistatoje su pasauline koronaviruso pandemija, į iškilusius ekonominius iššūkius turėtume žiūrėti kaip į naują galimybę. Galimybę sustiprinti ryšius su savo klientais, darbuotojais ir verslo partneriais. Galimybę efektyviai prisitaikyti prie pasikeitusio pasaulio ir naujų rinkos poreikių. Galimybę evoliucionuoti ir iš susidariusio chaoso išeiti dar stipresniems.

Verslas – lyg gamtos reiškinys, kuriam galioja natūralios atrankos dėsnis: „Išlieka ne stipriausios ir net ne protingiausios rūšys (bendrovės), o tos, kurios geriausiai prisitaiko prie pokyčių“. Su tokio masto virusine ataka buvome susidūrę prieš šimtą metų – 1918–1920 m. Ispaniškojo gripo metu. Tai gąsdina, tačiau, žvelgiant iš evoliucinės perspektyvos, nėra skirtumo, ar aplinkos pokytį nulėmė finansinė krizė, ar virusas. Verslo uždavinys išlieka tas pats – efektyviai prisitaikyti prie naujos aplinkos ir maksimaliai tenkinti pasikeitusius savo klientų poreikius.

Sąnaudos – svarbu, bet žmonės – svarbiau

Pokyčių metu pajamos visada krenta greičiau nei sąnaudos. Pinigų srautų krizė gali būti neišvengiama. Dar daugiau – neįmanoma nuspėti krizės masto. Tai gali sukelti vadovybės paniką ir neadekvačius veiksmus: pavyzdžiui visų mokėjimų tiekėjams sustabdymą, drastiškus darbuotojų atleidimus ir panašiai.

Taip, pagrindinis verslo tikslas yra bet kokia kaina apsaugoti kapitalą. Tačiau kapitalas – tai ne tik pinigai, bet ir verslo reputacija, klientai, darbuotojai, santykiai su tiekėjais. Panašu, kad panikos akivaizdoje dalis Lietuvos verslų pamiršta, kas yra jų kapitalas. Paradoksalu, tačiau bandant desperatiškai apsaugoti kapitalą šiuolaikinio informacijos pasaulio sąlygomis rizikuojama prarasti dar daugiau kapitalo.

Pandemijos sukeltos grėsmės akivaizdoje pilietiškumas ir verslo solidarumas įgauna naują svarbą. Atėjo tiesos akimirka ir mes pamatysime verslo lyderius, kurie į pirmą vietą iškelia darbuotojų ir klientų interesus, o taip pat tuos, kurie bet kokia kaina stengiasi apsaugoti savo dividendus.

Kova dėl ateities klientų

Šios pastabos nėra verslo moralizavimas. Kalbame apie šiuo metu aktyviai vykstančią kovą dėl ateities klientų. Kiekvienas verslo veiksmas šiandien iššauks ilgalaikį visuomenės (t.y. esamų ir potencialių klientų) atoveiksmį. Kiekvienas verslas pajus šiuos atoveiksmius. Vienus verslus šie atoveiksmiai sustiprins, kitus nustums į agoniją ir užmarštį.

Jūsų verslo uždavinys – būti pastebimu ir demonstruoti lyderio savybes. Kaip reikėtų efektyviai tai padaryti?

Peržiūrėkite ir pakoreguokite vertės pasiūlymus rinkai. Tikėtina, kad tai, ko reikėjo vakar, šiandien nebereikia. Įvertinkite, kaip naujoje verslo aplinkoje pasikeitė jūsų produktų ir paslaugų svarba. Optimizuokite savo asortimentą ir resursus.

Išspręskite prekių prieinamumo problemas. Jeigu dėl pandemijos negalite savo prekių parduoti tradicinėje mažmenoje, ieškokite būdų, kaip operatyviai pardavimus perkelti į elektroninę prekybą. Nelaukite karantino atšaukimo. Būtent dabar formuojasi nauji vartotojų įpročiai – pirkimas internetu. Naujai susiformavę įpročiai po karantino neišnyks. Tai yra ne tik nauja verslo realybė, bet ir efektyvių pokyčių galimybė.

Išspręskite tiekimo grandinės problemas. Jeigu jūsų tiekėjai užsienyje dėl pandemijos ir sustojusios veiklos nebegali tiekti prekių, ieškokite alternatyvių tiekėjų. Valdykite riziką nelaukdami, kol karantinas pasibaigs ir „viskas sugrįš į ankstesnes vėžes“. Laikas susitaikyti, kad „viskas“ nebesugrįš.

Komunikuokite su savo klientais. Tikėtina, kad karantinas stipriai pakoregavo jūsų organizacijos veiklą: darbas iš namų, dalis darbuotojų išleisti atostogų, suplanuoti verslo susitikimai nevyksta arba nukėlinėjami, strateginiai projektai užšaldomi…

Tokia situacija gali sukurti įspūdį, kad jūsų produktai ir paslaugos šiuo sumaišties laikotarpiu rinkai nebereikalingos ar apskritai nebeteikiamos. Jūsų uždavinys – ne tik mobilizuoti darbuotojus, tačiau ir nusiųsti teisingą žinutę savo klientams bei verslo partneriams. Parodykite jiems, kad jūsų organizacija nelaukia, kol Vyriausybė pasakys, ką daryti, o dirba kaip niekada susitelkusi tam, kad galėtų dar geriau patenkinti klientų poreikius pasikeitusiame verslo pasaulyje.

Laikas tapti lyderiu ir rodyti pavyzdį. Laikas tapti geriausia įmone savo sektoriuje, kuri padės savo esamiems ir potencialiems klientams įveikti šią pandemiją.

Pokyčiai verslo prioritetuose

Dalį minėtų pokyčių vadovams pavyks atlikti kaip operatyvinius darbus, tačiau dalis pokyčių dėl savo kompleksiškumo ir svarbos turėtų būti daromi kaip strateginiai projektai t.y. planuojami ir kontroliuojami.

Atėjo laikas verslams daryti neeilinę strateginę sesiją – peržiūrėti ir pakoreguoti finansinius planus bei esamą strateginių projektų portfelį, priimti sprendimus dėl naujų verslo prioritetų. Dalis esamų projektų tampa nebeaktualūs, dalis projektų turės būti koreguojami, neišvengiamai reiks inicijuoti ir naujus projektus. Dabar tinkamas metas iššūkius efektyviai paversti naujomis galimybėmis.

Summary
Article Name
Versle – kaip gamtoje: išliks geriausiai prisitaikę prie pokyčių
Description
Verslo uždavinys – efektyviai prisitaikyti prie naujos aplinkos ir maksimaliai tenkinti pasikeitusius savo klientų poreikius.
Author
Publisher Name
UAB "Mažeika ir partneriai"

Kitos įžvalgos:

Žmogiškieji ištekliai

2020 03 24

Lyderio iššūkis: kaip efektyviai komunikuoti su darbuotojais krizės metu?

Kas atsitinka krizės metu? Kylant nerimui ir stresui, pradeda dominuoti už emocijas atsakinga smegenų dalis, o pažinimas ir…

Vadyba

2020 03 24

Koronaviruso grėsmės akivaizdoje: 4 skubūs sprendimai Lietuvos verslui

Koronaviruso poveikis verslui įgauna vis didesnį mastą. Retėja keliaujančiųjų srautai oro uostuose, kelionių agentūros ir oro linijos atšaukia…

Vadyba

2019 10 24

3 būtinos sąlygos, kad valdyba kurtų realią vertę

Dirbdamas su savo klientais ir bendraudamas su verslų savininkais bei įmonių vadovais priėjau išvados, kad daugumos įmonių valdybos…

Strategija

2019 10 24

Laikas pereiti į puolimą

Eksponentinis pokyčių greitis „Harward Business Review“ atliktas tyrimas parodė, kad 2000 - 2017 m. laikotarpiu iš „Fortune 500“ (didžiausių…

Vadyba

2019 10 24

Nepriklausomi valdybos nariai: kas jie tokie?

Tam, kad valdybos veiklos modelis veiktų efektyviai ir kurtų realią vertę įmonės savininkams bei vadovybei, būtina tinkama valdybos…

Vadyba

2019 05 08

Kada laikas savininkui verslo valdymą perduoti samdomam vadovui? Atsakymas – laiku

Ką reiškia mano atsakymas? Pirmiausia tai, kad Lietuvoje itin dažnai verslo savininkai pernelyg vėlai pradeda galvoti apie verslo…

Vadyba

2019 05 08

5 dažniausiai daromos besitraukiančių savininkų klaidos

Kaip svarbu laiku į verslą įsileisti samdomą vadovą, jau kalbėjome. Ne ką mažiau svarbu tą padaryti tinkamai. Tačiau…

Vadyba

2019 05 08

Vadovas jau jau pasamdytas. Ką veiks savininkas?

Kiek anksčiau rašiau apie tai, kad neretai nuo verslo valdymo atsitraukęs savininkas dėl įvairių priežasčių vėl grįžta vadovauti…

Vadyba

2019 05 08

Pirmasis samdomas vadovas. Koks jis?

Labai retai pirmasis samdomas vadovas, savininkui atsitraukus nuo verslo valdymo, „išgyvena“ ilgiau nei metus laiko. Dažnai girdime pirmąjį…