Verslo strategija: laikas užkurti antrą variklį

Autorius: Verslo žinios
2021/02/04

2020-aisiais pasaulį užgriuvusi pandemija daugelį verslų užvertė sunkiai išsprendžiamais rebusais, o didžiausią sumaištį – kaip ir žmonių gyvenimuose – įnešė tai, kad sugriuvo ar liovėsi veikti anksčiau nusistovėjusios veiklos schemos. Tačiau giliau peržvelgus verslo dinamiką, paaiškėja: verslo modeliai keitėsi jau kurį laiką. Pandemija tik išryškino šiuos pokyčius ir įjungė signalą naujam startui: laikas keisti požiūrį į verslą plačiąja prasme.

Giedrius Keraitis, verslo valdymo paslaugų bendrovės „Mažeika ir partneriai“ partneris, strategijos praktikos grupės vadovas, pastebi: daugelis seniai egzistuojančių verslų tampa įpročių vergais, taiko tas pačias kasdienio gyvenimo taisykles ir nelabai noriai reaguoja į aplinkos pokyčius.

„Tačiau verslo aplinka  pasikeitė, „business as usual“ verslas („viskas kaip visada“) tapo turbulentišku verslu. Ribos tarp atskirų verslo sektorių  nyksta, ir senojo mąstymo nebepakanka, jei norime išlaikyti sėkmingą verslą ir apsisaugoti nuo rizikų“, – pažymi G. Keraitis.

Tai, ką sakote, skamba gana radikaliai – norite pasakyti, kad net sėkmingi šios dienos verslai stovi ant slenksčio, kurį peržengus gali slypėti duobė žarijų?

Dėl tam tikrų pokyčių – juos netrukus išvardinsiu – neliko aiškių takoskyrų tarp atskirų verslų, tenka permąstyti esamus verslo modelius plačiąja prasme, keisti nusistovėjusį požiūrį į verslą. Mums įprastas mąstymas, kad aš dirbu rinkoje X ir teikiu paslaugą Y, tampa pavojingas. Norėdamas augti ir išlikti konkurencingas, verslas turi nuolat ieškoti būdų, kaip išplėsti rinkos X ribas ir klientams pasiūlyti naują vertę. Kaip šalia savo pagrindinio verslo užkurti naują, kuris, pageidautina, sukurtų sinergijas. Pavadinkime tai antrojo variklio užkūrimu.

Ne taip seniai kiekvienas verslas turėjo apibrėžtą rinką, joje rinkos žaidėjai konkuravo dėl tam tikro skaičiaus klientų. Šioje kovoje buvo aiškūs lyderiai ir pralaimėtojai, laimėdavo tie, kurie užimdavo didžiąją dalį rinkos ir pelno sektoriuje. Kiekviename sektoriuje buvo maždaug po 6 žaidėjus, du iš jų – sparčiausiai augantys, didžiausią pelno dalį uždirbantys lyderiai.

Savaime suprantama, kad naujam žaidėjui įeiti į tokią rinką buvo labai sunku: klientai pasidalinti, žinomumas sukurtas, vartotojų įpročiai susiformavę, žaidėjai puikiai žino taisykles. Laimi tas, kas sugeba efektyviausiai panaudoti ribotus resursus.

Gal galėtumėte konkrečiais pavyzdžiais iš konkrečių sektorių pailiustruoti savo įžvalgas?

Žinoma. Visiems pažįstamas pavyzdys –mobilusis ryšys. Vartotojų skaičius ir rinkos potencialas šiame sektoriuje buvo aiškiai apibrėžtas, taigi daugelį metų vyko „grožio konkursai“ tarp operatorių, klientų migracija.

Tuomet kas gi iš esmės pasikeitė šiandien?

Verslas atsidūrė neribotų išteklių pasaulyje. Per pastaruosius 20 metų verslų uždirbami pelnai tris kartus lenkė BVP augimą, o palūkanų normos niekada nebuvo tokios žemos. Šiuo metu verslas kaip niekada turi palankias sąlygas surasti finansavimą gerai verslo idėjai.

Dėl šios priežasties per pastaruosius penkerius metus registruojamų startuolių skaičius pasaulyje išaugo 10 kartų. Kasmet registruojama daugiau kaip 100 milijonų naujų startuolių ir dauguma jų   kėsinasi į tą patį rinkos „pyragą“, kuris jau yra padalintas tarp esamų rinkos žaidėjų Jei nenori prarasti savo pyrago dalies esi pats priverstas mąstyti kaip startuolis – nuolat ieškoti naujų verslo galimybių.

Nebeliko aiškių ribų tarp sektorių, nėra iki galo aiškios žaidimo taisyklės. Naujos galimybės gimsta daug greičiau, nei verslo gebėjimas jas perprasti ir pritaikyti. Kas tavo konkurentai? Pagal kokius kriterijus nustatyti žaidimo laimėtoją? 20 metų kartota efektyvumo mantra permainingame versle prarado magiškąją galią.

Grįžkime prie ankstesnio  pavyzdžio ir pažvelkim kaip išsiplėtė mobilaus ryšio operatorių žaidimo aikštelė: interneto, televizijos paslaugų, elektronikos prekių  pardavimas, automobilių, būstų, kelionių draudimas, specializuoti sprendimai verslui, apmokėjimo už kitų tiekėjų paslaugas platforma….

Ką tik „Ignitis“ grupė teikė energijos paskirstymo paslaugas Lietuvoje, dabar stato vėjo, saulės, biokuro jėgaines Lietuvoje ir užsienyje, teikia energijos pasaugojimo paslaugas, įrenginėja elektromobilių stoteles, siūlo apšvietimo modernizavimo sprendimus, šildymo sprendimus. Tai yra milžiniškas pokytis. Organizacijos keičiasi iš esmės, nes verslo aplinka pasikeitė ir senas verslo modelis nebeveikia.

Kas dar, be išteklių pertekliaus, griauna senas žaidimo taisykles?

Motyvacijos pokyčiai. Anksčiau verslo vertė priklausė nuo jo turimo materialaus turto (darbo priemonės, įrengimai, pastatai, kt.), šiandien turtas sudaro tik 16% verslo vertės, o 84% sudaro nematerialus turtas — prekės ženklas, verslo augimo perspektyvos, technologinės žinios ir kita. Verslų pardavimų kainos (kaina/ EBITDA santykis) niekada nebuvo tokios aukštos. Galimybės pradėti ir sparčiai užauginti naują verslą yra didesnės nei bet kada. Sėkmės atveju verslininkas per kelerius metus, neturėdamas didelio investicinio kapitalo, gali uždirbti milijonus.

Ir – technologinės galimybės, kurios atveria naujas verslo nišas. Tarptautinė inovacijų ir strateginio valdymo kompanija „311 Institute“ prognozuoja, kad per artimiausius metus atsiras 168 naujos technologijos, kurių spėjama rinkos vertė sieks apie 500 mlrd. USD. Pavyzdys: mobilaus ryšio tiekėjams naujos technologinės galimybės (interneto sparta) leido tapti televizijos paslaugų tiekėjais.  Tradicinę taksi rinką pasaulyje sugriovė mobili telefono aplikacija (Uber, Lyft, Bolt, kt.).

Užsiminėte apie antrąjį verslo variklį, kas tai ir kaip jį užkurti?

Jau dabar matome, kad pirmyn veržiasi bendrovės, kurios sugeba išplėsti savo „žaidimų aikštelę“, kurios ribas nubrėžia ne paslauga ar sektorius, o vartotojų poreikiai, esami verslo gebėjimai, galimos sinergijos tarp verslų. Antrasis variklis – tai kitoks mąstymas versle, suvokimas, kad neužtenka to, kas yra („business as usual“). Iš esmės tai – nauja verslo kultūra. Verslas įeina į etapą, kuriame iš pirmo žvilgsnio rizikingi sprendimai ilgoje perspektyvoje gali tapti saugiausiais.

Esamoje organizacijoje, kuri jau turi įvaizdį, išteklius ir kompetencijas, nauja verslo kryptis gali plėtotis  greičiau ir efektyviau, nei naujo rinkos žaidėjo atveju. Mobiliojo ryšio operatoriai tapo atsiskaitymų platformomis todėl, kad turi gebėjimus, tai yra patogu vartotojams ir iš to gali uždirbti pelną. „Ignitis“ pradėjo statyti saulės ir vėjo jėgaines, nes turi paskirstymo tinklus ir gali teikti elektros energijos pasaugojimo paslaugą.  80% atvejų naujas verslas sukuria sinergijas su pagrindiniu organizacijos verslu.

Antrasis verslo variklis neleidžia verslams stagnuoti, suteikia įrankius mobilizuoti, įkvėpti darbuotojus, suteikti jiems savirealizacijos erdvės. Sulig visu tuo verslas turi daugiau galimybių augti ir išlikti konkurencingas.

Plačiau www.vz.lt