Tiekimo grandinė 360°: kaip išlikti konkurencingiems?

Autorius: Marius Taparauskas
2024/11/26

Dinamiškoje ir iššūkių kupinoje rinkoje veikiančioms Lietuvos įmonėms kuriant ateinančių metų strategiją būtina atkreipti dėmesį į vieną esminių sėkmingo veiklos tęstinumo ir konkurencinio pranašumo veiksnių – tvirtą ir efektyvią tiekimo grandinę. Pasak Mariaus Taparausko, verslo valdymo paslaugų bendrovės „Mažeika ir partneriai“ partnerio ir tiekimo grandinės praktikos grupės vadovo, pastarųjų metų iššūkiai išryškino tiekimo grandinės ir logistikos svarbą, todėl ši sritis išlieka prioritetu planuojant ilgalaikę verslo sėkmę.

M. Taparauskas pasakoja, kad tektoniniai lūžiai tiekimo grandinės valdyme įvyko prasidėjus pandemijai, o vėliau – karui Ukrainoje.

„Tada verslas suprato tiekimo grandinės svarbą. Organizacijos prisiminė, kad tiekimas nevyksta savaime – į šį procesą reikia įdėti labai daug pastangų, o netinkamai sukalibruota tiekimo ir logistikos grandinė verslui gali turėti skaudžių pasekmių. Būtent tuo metu tiekimas ir logistika, iki tol buvę pagalbinėmis verslo grindimis, tapo strateginės reikšmės procesais, į kuriuos privalo gilintis ne tik techniniai įmonės darbuotojai, bet ir strategai“, – apžvelgia jis.

M. Taparauskas pabrėžia, kad tiekimo grandinės ir logistikos svarba nesumenkusi ir šiandien.

„Pasaulis vis dar toks pat nenuspėjamas, todėl pagrindinė žinia verslui yra ta pati: tiekimo grandinės atsparumas, kurio svarba išryškėjo prieš penkerius metus, toliau išlieka viena pagrindinių tendencijų“ – teigia pašnekovas.

M. Taparauskas sako, kad Lietuvoje veikiančioms įmonėms, norinčioms turėti ne tik atsparią, bet ir konkurencinį pranašumą užtikrinančią tiekimo grandinę, pirmiausia reikėtų atkreipti dėmesį į sandėliavimo ir sklandaus transportavimo iššūkius:

„Įmonės, kuriose sandėlio operacijos vyksta labai intensyviai ir reikalauja daug rankų darbo, šiuo metu išgyvena du esminius pokyčius: sparčiai auga darbo užmokestis ir labai trūksta darbo jėgos. Užmokesčio augimą galima kontroliuoti ir verslas moka su tuo dorotis, tačiau darbuotojų trūkumo problemą spręsti labai sudėtinga. Neturėdama darbuotojų, įmonė mažina savo sistemos pralaidumą, krenta jos klientų aptarnavimo lygis, ir, galiausiai, lyginant su konkurentais, ji tampa silpnesnė.”

Anot M. Taparausko, kad sandėlio procesus būtina transformuoti, dažniausiai suprantama arba tada, kai įgalinti darbuotojai pastebi atsirandantį poreikį, o sprendimų priėmėjai tą pradeda suvokti intuityviai, arba kai skaudulys jau juntamas akivaizdžiai ir pokyčiai tampa vieninteliu keliu norint išgyventi.

„Nereikia apsigauti – inovacija niekada nebūna lengvas kelias. Tam reikia didžiulių resursų, ypač – intelektinių“, – pabrėžia jis.

Kaip tiekimo grandinės stabilumą padeda užtikrinti investicijos į technologijas? Kokiomis nuotaikos gyvena transporto paslaugų tiekėjai ir kas jiems padėtų išsiskirti iš konkurentų šiuo metu aprimusioje rinkoje? Kurioje brandos stadijoje, kalbant apie tiekimo grandinių efektyvumą, yra Lietuvos verslas ir ko mūsų rinkoje trūksta labiausiai? Mariaus Taparausko įžvalgų klausykite rubrikoje „Efektyvios vadybos DNR“.

Klausyti – https://www.vz.lt/efektyvios-vadybos-dnr/2024/11/26/tiekimo-grandine-360-kaip-islikti-konkurencingiems